۲۶۰ هزار نفر جمعیت هدف طرح ملی فشار خون بالا در جنوب خوزستان است

به نقل از سایت اخبار بهداشت ، بهداشت عمومی ، بهداشت محیط :    
 

به گزارش خبرنگار مهر، شکراله سلمان زاده ظهر امروز در نشست خبری برگزار شده با موضوع بسیج ملی کنترل فشار خون با اشاره به این موضوع که در آستانه اجرای بسیج ملی بسیار مهمی هستیم، افزود: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد بیماری‌ها در کشور و استان بیماری‌های غیرواگیر هستند که برخلاف سه دهه قبل که بیماری‌های واگیر یکی از علل اصلی مرگ و میر بودند، به دلیل اتفاقات بسیار خوبی که در حوزه سلامت رخ داد بعضی از این بیماری‌ها همچون فلج اطفال سرخک، تب حصبه، خون ادراری (خاص خوزستان) حتی دیگر وجود ندارند.

وی اظهار کرد: در این سال‌ها با افزایش امید به زندگی متوسط طول عمر افراد رو به افزایش است و بیماری‌های غیر واگیر بیشتر شده و تغییر در سیمای بیماری‌ها ایجاد شده است به طوری که امروزه عللی همچون سکته‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون و حوادث ترافیکی از دلایل اصلی مرگ و میر مردم به شمار می‌رود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان تصریح کرد: بر همین اساس مأموریت ما نیز عوض شده است و باید تمرکز بیشتری روی بیماری‌های غیرواگیر داشته باشیم، زیرا وقتی فردی به بیماری واگیردار مبتلا می‌شود فرد پس از درومان خوب می‌شود اما وقتی فردی به بیماری‌های غیرواگیر مبتلا می‌شود خوب شدنی نیست و نیاز به مراقبت مادام‌العمر دارد.

سلمان زاده با بیان اینکه یکی از علت‌های اصلی تغییر سیمای بیماری‌ها تغییر سبک زندگی است، یادآور شد: کاهش تحرک بدنی، تغذیه نادرست، افزایش مصرف نمک و مصرف سیگار و الکل چهار عامل اصلی ابتلاء به بیماری‌های غیرواگیر هستند که باید آنها را کنترل کنیم و در این مسیر بهترین راه، افزایش دانش سلامت مردم و ترویج خودمراقبتی است.

وی ادامه داد: فشار خون نقش مؤثری را در ابتلاء به بیماری‌های غیرواگیر ایفا می‌کند، که در این میان مصرف نمک زیاد یکی از علت‌های اصلی مبتلا شدن به فشار خون بالا است، حد استاندارد مصرف نمک ۵ گرم در روز است که این مصرف در کشور ما ۱۲ گرم در طول ۲۴ ساعت است؛ بنابراین باید کاری کنیم که این میزان نمک اضافه از سفره‌ها حذف شود.

سلمان زاده از فشار خون بالا به عنوان قاتل خاموش نام برد و افزود: بیش از ۵۰ درصد از افرادی که فشار خون دارند از بیماری خود باخبر نیستند و لازم است این افراد ۲ تا ۳ بار در سال فشار خون خود را اندازه بگیرند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان اظهار کرد: به نظر می‌رسد در محدوده فعالیت دانشکده علوم پزشکی آبادان (شهرستانهای آبادان، خرمشهر و شادگان) از هر چهار نفر یک نفر مبتلا به فشار خون بالا باشد اما نتیجه‌ای که ما به آن دست پیدا کردیم آمار کمتری را نشان می‌دهد.

سلمان زاده تصریح کرد: در این بسیج ملی، فشار خون تمام افراد بالای ۳۰ سال، بیماران کلیوی و مادران باردار گرفته می‌شود تا افراد مبتلا به این معضل شناسایی و درمان به موقع شوند.

وی یادآور شد: از امروز تمام مراکز بهداشتی، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت موظفند تا فشار خون گروه هدف بسیج ملی یادشده را بگیرند و در سامانه کشوری ثبت کنند و از ۱۷ خرداد نیز در سطح شهر، کیوسک‌های سلامت و اتوبوس سلامت این خدمت را به صورت رایگان ارائه می‌دهند، این طرح تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی آبادان یکی دیگر از راه‌های مشخص شدن فشار خون افراد مشمول طرح را خوداظهاری از طریق ثبت در سامانه اینترنتی http://salamat.gov.ir عنوان و گفت: در محدوده فعالیت دانشکده علوم پزشکی آبادان حدود ۲۶۰ هزار نفر را برای این بسیج ملی، پوشش می‌دهیم، امیدمی رودتا با یاری همکاران و همت اهالی رسانه غول بیماری‌های غیرواگیر را نیز به زانو دربیاوریم.

109
0 0