۳ میلیارد دلار کالای قاچاق و تقلب در بازار سلامت

به نقل از سایت اخبار بهداشت ، بهداشت عمومی ، بهداشت محیط :    
 

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالله هندیانی صبح دوشنبه در کارگاه آموزشی مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور گفت: کالاهای سلامت محور از دو جنبه اقتصادی و سلامت جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از همین رو نگاه فراقوه ای می طلبد که در مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی در بازار سلامت وجود داشته باشد.

وی با اشاره به قانون سال ۹۲ مبارزه با قاچاق کالا و ارز که مورد اصلاح قرار گرفته است، افزود: در حال حاضر ۲۰ ماده اصلاحیه این قانون تصویب شده تا بتوان خلاء هایی که از سال ۹۲ در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز وجود داشته است، رفع کنیم.

هندیانی با اشاره به گستردگی وسیع کالاهای مصرفی در حوزه سلامت تاکید کرد: لازم است کالاهای سلامت محور به صورت ویژه توسط همه بخش های کشور مورد ارزیابی قرار گیرد. ما نیازمند نگاه جامع نگر و ملی به موضوعات مرتبط با حوزه سلامت هستیم.

معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان این مطلب که بخش مهمی از وضعیت جامعه متوجه کالاهای سلامت محور است، تاکید کرد: ما در جنگ مدرن مالی هستیم و استکبار با تمام توان و قوا تحریم های ظالمانه ای را بر کشور ما تحمیل کرده است.

وی از سازمان غذا و دارو خواست در انجام ماموریت ها با توجه به شرایط موجود کشور بازنگری انجام دهد.

هندیانی در ادامه به آمار کالاهای سلامت محور قاچاق و تقلبی اشاره کرد و گفت: حذف این کالاها بیش از ۳ میلیارد دلار است به طوری که ۲۵ درصد از مجموع اقتصاد پنهان مربوط به حوزه کالاهای سلامت محور است.

وی با اعلام اینکه ارائه آمار کالاهای قاچاق و تقلبی وظیفه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، افزود: ۶۰ درصد فرآورده های بهداشتی و آرایشی که ۱.۶ میلیارد دلار می شود و همچنین ۱۸ درصد محصولات غذایی، ۶ درصد ملزومات و تجهیزات پزشکی و ۲ درصد دارو شامل این ۳ میلیارد دلار کالای قاچاق و تقلبی در حوزه سلامت می شود.

به گفته معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز: اولویت اول ما پیشگیری است. از همین رو لازم است سازمان غذا و دارو نیز زنجیره ای از فرآیندهای تسهیل شده در زمینه ورود کالاهای سلامت محور را فراهم کند.

119
0 0