ضرورت غربالگری برای پیشگیری از دیابت/دیابت تیپ۲ اغلب بی علامت است

به نقل از سایت اخبار بهداشت ، بهداشت عمومی ، بهداشت محیط :    
 

دکتر لیلا حاجیان در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: دیابت یا در اصطلاح عامه مرض قند، بیماری است که با افزایش میزان قند خون مشخص می‌شود.

وی با اشاره به دلایل افزایش قند خون، اظهار داشت: هورمون انسولین برای تنظیم میزان قند خون و متابولیسم بدن از غده‌ای به نام پانکراس ترشح می‌شود و در صورتی که میزان ترشح آن کم و یا کلاً قطع شود و یا در مواردی مقاومت در برابر انسولین وجود داشته باشد، در این موارد قند خون از حالت طبیعی خارج شده و فرد دچار بیماری دیابت می‌شود.

این متخصص داخلی تصریح کرد: با توجه به اینکه دیابت بیماری شایع بوده و عوارض زیاد و طولانی مدتی دارد و مستقیم با بیماری‌های فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی و افزایش چربی خون در ارتباط است، به همین دلیل تشخیص به موقع، درمان و غربالگری برای ما اهمیت ویژه دارد.

وی عنوان کرد: از نظر آزمایشگاهی قند خون ناشتای دو نوبت بیشتر یا مساوی ۱۲۶ یا یک نوبت بالای ۲۰۰ بعد از غذا، همراه با علائم و همچنین قند خون سه ماهه مساوی یا بیشتر از ۶.۵ درصد دیابت محسوب می‌شود.

قند خون نرمال چه میزان است؟

حاجیان گفت: در حالت طبیعی، قند خون نرمال در یک فرد سالم در حالت ناشتا زیر ۱۰۰و قند خون دو ساعت بعد از غذا زیر ۱۴۰ در محدوده نرمال است.

حاجیان با اشاره به علائم دیابت، گفت: در دیابت نوع یک، معمولاً علائم به صورت پر سر و صدا و در افراد زیر ۳۵ سال، کودکان و نوجوانان دیده شده و عامل آن یکسری از ویروس‌ها و کمبود ترشح انسولین است و میزان انسولین بدن کم شده و یا کلاً قطع شده است و این امر باعث می‌شود که قند بالا رفته و علائم ایجاد شود.

این پزشک متخصص تصریح کرد: در دیابت نوع ۲، مقاومت به انسولین داریم که میزانی از انسولین در بدن هست، اما سلول‌ها به انسولین جواب نمی‌دهند و معمولاً در افراد بالای ۳۵ تا ۴۰ سال دیده می‌شود و در خیلی از موارد بدون علامت است.

وی افزود: به همین علت غربالگری مناسب در راستای شناسایی موارد بی علامت تیپ دو در جهت پیشگیری از عوارض و درمان مناسب بسیار مهم است.

این پزشک متخصص داخلی گفت: از لحاظ علائم بالینی، پر نوشی، پر ادراری، کاهش وزن به رغم اینکه وجود اشتهای خوب در بیمار، ضعف و بی حالی، زخم‌های مزمن و زخم‌هایی با زمان بهبود طولانی و عفونت‌های مکرر و طولانی از علائم دیابت است.

حاجیان گفت: تاری دید و عوارض عصبی از جمله بی حس شدن اندام‌ها از دیگر موارد و علائم این بیماری است.

وی افزود: برخی از موارد تیپ ۲ دیابت اصلاً علامت ندارند و به شکل اتفاقی در غربالگری مشخص می‌شوند.

107
0 0