آنفلوانزا در کردستان همچنان قربانی می گیرد/تایید مرگ هشت نفر

به نقل از سایت اخبار بهداشت ، بهداشت عمومی ، بهداشت محیط :    
 

خبرگزاری مهر – گروه استانها: ورود ویروس جدید آنفلوانزا به استان کردستان در حالی که در ابتدای نادیده گرفته می شد، ولی با توجه به گزارش مرگ و میر یکی دو نفر در سطح استان مورد توجه قرار گرفت و مسئولان را به تکاپو انداخت تا با آن مقابله کنند.

روزهای ابتدایی آذر ماه سال جاری بود که برای اولین بار مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر مرگ سه نفر به دلیل ابتلا به ویروس آنفلوانزا را تایید کرد و سپس روند رو به رشد شمار مبتلایان به این ویروس افزایش یافت.

بعد از فراگیر شدن ویروس در استان کردستان، این بار کارگروهی با عنوان بهداشت و سلامت در استان شکل گرفت و با برگزاری یک نشست، وضعیت این ویروس در کردستان را مورد بحث و بررسی قرار داد.

در جریان برگزاری این نشست بود که معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان خواستار بسیج تمامی ظرفیت ها در راستای مقابله با این ویروس شد و از دستگاه های متولی امر خواست که در این زمینه از تمامی توان خود استفاده کنند.

یکی از محورهای اصلی دیگر مورد بحث در این نشست، تلاش در راستای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در بین مردم برای مقابله با این بیماری بود که البته بر بسیج ظرفیت های رسانه ای و اطلاع رسانی به عنوان یکی از اولویت های اصلی در دستور کار قرار گرفت.

در جریان برگزاری این نشست همچنین در خصوص اعلام تعطیلی مدارس در راستای مقابله با روند رو به رشد بیماری آنفلوانزا بحث و بررسی شد که فرزین رضاعی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: برای کنترل و مقابله با این ویروس نیازی به تعطیلی مدارس نیست.

موج تعطیلی مدارس در سطح کردستان برای مقابله با آنفلوانزا

در حالی که هنوز یک هفته از این وعده سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کردستان نگذشته بود که موجف تعطیلی مدارس در این استان در راستای مقابله با افزایش شمار مبتلایان به ویروس آنفلوانزا آغاز شد.

در ابتدا کامیاران و موچش با تعطیلی مدارس مواجه شدند و این بار نوبت به شهرستان بیجار رسیده است تا مدارس شهرستان بیجار در روزهای ۱۹ و ۲۰ آذرماه سال جاری در دو نوبت صبح و بعد از ظهر مدارس شهری و روستایی تعطیل اعلام شود.

بر اساس گزارش های مختلف رسیده به خبرگزاری مهر وضعیت افزایش شمار مبتلایان به این ویروس در مدارس سطح استان به ویژه در مناطق روستایی و مدارس حاشیه شهرها تا حدودی نگران کننده است.

در کنار اعلام تعطیلی مدارس و همچنین بسیج ظرفیت های در اختیار برای اطلاع رسانی به مردم برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس، خبرها حاکی است که شمار مرگ و میر به دلیل ابتلا به این بیماری نیز روند فزونی به خود گرفته و هر روز آمارهای جدیدی در این راستا منتشر می شود.

مرگ سه نفر در قروه به دلیل آنفلوانزا

بر اساس اعلام رئیس مرکز بهداشت قروه مرگ یکی از بیماران مبتلا به آنفلوآنزا تایید شده است و همزمان با این مهم ۱۸ نفر دیگر مبتلا به این ویروس شناسایی شدند.

مسعود معتمدی در گفت و گو با خبرنگار مهر از مرگ یک نفر دیگر از بیماران مبتلا به آنفلوآنزا در شهرستان خبر داد و گفت که بیمارد مردی ۶۱ ساله و ساکن روستای قصلان بوده است.

به گفته وی ۱۸ بیمار دیگر با علایم مثبت تا کنون شناسایی شده اند و انتظار می رود سیر بیماری تا دو هفته دیگر همچنان ادامه داشته باشد.

بنا به اظهارات، معتمدی تا کنون در قروه ۳ مورد مرگ بر اثر آنفلوآنزا در قروه وجود داشته است.

روز گذشته نیز مرکز بهداشت شهرستان دیواندره مرگ یکی دیگر از مبتلایان به این بیماری را به صورت رسمی اعلام کرد که مردی کهنسال در شهرستان دیواندره به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده است.

از سوی دیگر روز گذشته هم مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان مرگ دو نفر دیگر از مبتلایان به این ویروس را رسانه ای کرد تا شمار افراد قربانی به دلیل ابتلا به آنفلوانزا همچنان افزایش یابد.

بر اساس جمع بندی آمار اعلام شده از سوی مسئولان مختلف در سطح استان در حال حاضر و تا امروز صبح هشت نفر به دلیل ابتلا به این بیماری در شهرستان های مختلف مریوان، قروه، بانه، دیواندره و سنندج جان خود را از دست داده اند.

۵۰ بیمار مبتلا به آنفلوانزا در کردستان بستری شدند

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در خصوص آخرین آمار افراد مبتلا به این ویروس، بیان کرد: طی این مدت ۲۱۹ نفر با داشتن علائم به مرکز بهداشتی و درمانی سطح استان کردستان مرجعه کرده و مورد انجام آزمایش های مختلف قرار گرفته اند.

شهرام شریفی افزود: در حال حاضر حدود ۵۰ نفر مبتلا به این بیماری در میان افراد مراجعه کننده شناسایی و هم اکنون در مرکز بهداشتی و درمانی سطح استان بستری شده اند.

هر چند که مسئولان همواره بر اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در بین مردم به عنوان اصل های مهم در راستای مقابله با این بیماری خطرناک یاد می کنند، ولی به نظر می رسد که تلاش در راستای مدیریت بهتر این بحران در شرایط فعلی یکی از نیازهای جدی تری باشد.

تعطیلی مدارس، تجهیز مراکز درمانی و بیمارستانی، رصد و پایش لحظه ای وضعیت استان، بسیج ظرفیت های اطلاع رسانی به ویژه استفاده از تریبون نمازهای جمعه و جماعت در سراسر استان از جمله نیازهای جدی و ضروری برای مقابله با این بیماری به شمار می رود.

107
0 0