سنجش و آموزش بهداشت آب و موادغذایی در مسیر پیاده‌روی زائران حسینی

به نقل از سایت اخبار بهداشت ، بهداشت عمومی ، بهداشت محیط :    
 

به گزارش خبرگزاری مهر، با توجه به افزایش تعداد زائران پیاده و استفاده آنها از آب و مواد غذایی موجود در موکب‌های مسیر نجف به کربلا، آموزش و کنترل عوامل محیطی موثر بر سلامت، می‌تواند منجر به حفظ سلامت زائران شود.

محمد علی علاءالدینی، مدیر درمانگاه هلال‌احمر ایران در بیمارستان حیدریه گفت: با همکاری کارشناسان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی داوطلب جمعیت هلال احمر روزانه و در مسیر پیاده‌روی زائران در عمودها و موکب های اطراف درمانگاه، سه بخش مهم شامل سنجش میزان کلر و گندزدایی آب‌های آشامیدنی، سنجش میزان حرارت مواد غذایی طبخ شده و روغن پخت و پز مصرفی همراه آموزش بهداشت به عزاداران و زائران حسینی در مسیر حرکت انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه آلودگی آب ممکن است موجب شیوع بیماری وبا شود، کنترل آب شرب ضروری است. در خصوص کلرسنجی، روزانه با استفاده از کیت کلرسنجی، کلر باقیمانده در آب‌های شرب اندازه‌گیری و در صورت صفر بودن آن، برای گندزدایی به ازای هر ۵۰۰ لیتر مخزن آب یک عدد قرص کلر استفاده و این عمل باعث گندزدایی آب شرب می شود. همچنین توصیه می شود زائران حتی الامکان از آب بسته بندی بهداشتی که به صورت رایگان در مسیر حرکت وجود دارد، استفاده کنند.

علاء الدینی تصریح کرد: اقدام دیگر کارشناسان بهداشتی این درمانگاه در مسیر حرکت زائران، سنجش حرارت روغن پخت و پز و مواد غذایی طبخ شده در موکب ها و عمود ها است. در اکثر موکب ها غذاها با حرارت بالایی طبخ می شود و این عمل موجب سوختن روغن و بالا رفتن میزان پروکسید آن می شود. در این زمینه با دستگاه TPM  حرارت روغن اندازه گیری می شود.

همچنین با استفاده از دماسنج لیزری_نفوذی دمای مواد غذایی گرم و سرد و یخچال های نگهداری مواد غذایی اندازه گیری و کنترل می شود. دمای غذاهای طبخ شده باید بالاتر از ۶۳ درجه سانتیگراد باشد در غیر اینصورت امکان ورود عوامل بیماری‌زا و مسمومیت زا به مواد غذایی افزایش می‌یابد؛ این مهم ضمن آموزش به موکب ها، سنجش می شود و زائران غذایی را مصرف کنند که کمی داغ باشد. کارشناسان بهداشت به موکب‌داران توصیه می‌کنند که حتی المقدر از ظروف یکبار مصرف کاغذی و سلولوزی و آلومینیومی برای توزیع غذا استفاده کنند و در صورت استفاده از سایر ظروف شستشوی آنها بدرستی انجام شود.

وی گفت: آموزش، مهمترین و اثرگذارترین بخش است؛ کارشناسان بهداشتی درمانگاه حیدریه هلال احمر ایران در مسیر حرکت زائران قرار گرفته و به گروه های چند نفره از زائرین رعایت نکات بهداشت فردی را متذکر می‌شوند. از جمله این آموزش ها شست و شوی مکرر دست ها و استفاده از ماسک است. همچنین زائرانی که شب ها در چادرها می خوابند لبه چادر را به منظور تهویه هوا باز بگذراند.

111
0 0